Podobne ako nemocnice sa nemôžu školy riadiť marketingovými plánmi podobnými malým ani stredným firmám, plány nemôžu meniť každý školský rok. Ich výchovné a vzdelávacie ciele sú stanovené dlhodobo. Nesledujú politické línie, neprispôsobujú sa pružne na denne sa meniace potreby. Základná škola vytvára optimálny a stabilný rámec pre sústavný zdravý psycho-fyzický vývoj. Na strednej škole je väčší priestor pre vízie, ale klasické gymnázium, reálne gymnázium, odborná škola poskytujú stabilné podmienky pre vzdelávanie dlhodobo overené praxou, ustálenými vedeckými poznatkami, či osvedčenými štátnymi osnovami predmetov. Vzdelávací priestor negarantuje riaditeľ jednotlivej školy, ale ministerstvá.
Reformy nič nezmenili na skutočnosti, že najväčším objavom pedagogiky bolo ukázanie obrázku žiakovi namiesto slov a spojenie viacerých žiakov v „triede“ . Doteraz žiadna reforma na tom nič nezmenila, či už máme na mysli tabuľu, interaktívnu tabuľu, súkromné školy, či modernizáciu. Realizátorom a nositeľom reformy bol a je odjakživa učiteľ. Nie riaditeľ, manažér, minister alebo ministri, ak pripustíme možnosť zlúčenia ministerstva školstva a hospodárstva. Neefektívna deľba práce v izolovanom školskom sektore, nespravodlivá platová politika spôsobuje najväčšie nezrovnalosti.
Učiteľ – žiak – obsah sú postihnutí najčastejšími zmenami tzv. reformovaním, (kozmetickými úpravami). Vzťahy medzi učiteľmi, medzi učiteľmi a riaditeľmi, medzi učiteľmi a ministerstvom, sú najmenej flexibilné. Vyznačujú sa stabilitou, čo je brzdou školského systému. Nemanažuje sa personálne obsadenie, ekonomika, neprispôsobuje sa potrebám praxe pružne a porovnateľne s inými odvetviami a zahraničím. Aby verejnosť mohla vychovávať svoje deti všetkými dostupnými a vhodnými prostriedkami a nemusela laicky zasahovať do štátneho školského systému, mal by popri verejných a štátnych školách na všetkých úrovniach existovať systém nezávislých, súkromných škôl. Terajšie školy sú hybridmi zahmleného pôvodu a zamerania podľa spoločenskej, politickej, ekonomickej objednávky. Vznikali prevažne zlúčením pre nedostatok financií napr. na kúrenie. Takéto zameranie je „ úsporné“ a nikdy nie technické, všeobecné ani iné. Reformátori v takomto prostredí nachádzajú živnú pôdu, a naviac štát im za „ rebéliu “ štedro zaplatí.
-
Životaschopnejšia cesta založenia školy občianskym združením, nadáciou, politickou stranou , akademickou spoločnosťou, a mimovládnymi neziskovými, nepolitickými stavovskými a profesijnými organizáciami sa nevyužíva. Snažia sa prostredníctvom svojich prívržencov vo vláde, v politike, na vysokých školách, v médiách reformovať štátny školský systém a odčerpávať štátne financie, ktoré následne neinvestujú do školstva.
Reformným krokom by bolo zlúčenie predškolskej výchovy v materských školách s prvým ročníkom základných škôl. Základná školská dochádzka by začínala od piatich rokov. Je to zodpovedajúce zrýchleniu vývoja detí. Maturitu by absolvovali do 18 rokov. Predĺži sa produktívny vek „ nadol“ .
Povolenie vzdelávať svoje vlastné deti rodičia nepotrebujú, ale bráni im v tom absencia inštitútu domáceho vzdelávania. Rodič nemusí mať pedagogické vzdelanie ak sa rozhodne vzdelávať svoje dieťa inak ako v štátnej, nezávislej, a inej škole. Takéto vzdelávanie si bude financovať bez štátnych príspevkov. Koniec povinnej školskej dochádzky by bol vymedzený absolvovaním štátom certifikovanej skúšky, ktorá by bola podmienkou pre maturitu.
Činnosť rôznych „učiteľských“ iniciatív na podporu a koordináciu štrajkov smerujúcich k zatvoreniu škôl na niekoľko dní sa neodlišuje od protestu Romov v hlavnom meste. Štrajkové hnutie by malo stanovovať svoje ciele uvážlivejšie.
Fakt neviem,či sa mám smiať,alebo ...
Celá debata | RSS tejto debaty